fbpx

Blog

Fonts del Cardener
13 Jun

Ruta de Sant Llorenç de Morunys a la Coma, passant per La Pedra.

Ruta amb turisme d’uns 23 km. entre anar i tornar.

Curta excursió pels llocs més característics del municipi de La Coma i la Pedra. Es visita la font Puda, d’aigües sulfuroses, el petit i pintoresc llogarret la La Pedra, el ben urbanitzat nucli de La Coma, i per acabar el fresc i exuberant indret del naixement del riu Cardener amb una extensa àrea de pic-nic amb barbacoes.

La ruta va de Sant Llorenç de Morunys a La Pedra, llavors anirem cap a La Coma i arribarem fins a les fonts del riu Cardener.

Km. 0  Comença l’itinerari a Cal Marti. Dirigir-se cap a Sant Llorenç de Morunys. A l’arribar a la cruïlla dins del nucli urbà, desviar-se cap a l’esquerra en direcció a La Coma. Es passa  pel costat de l’hotel Casa Joan. Aquesta ben arranjada carretera comunica fonamentalment les poblacions de Sant Llorenç de Morunys i La Coma i també segueix cap a Tuixén.

Així doncs es surt del nucli de Sant Llorenç per la zona urbanitzada a la vora d’aquesta carretera. Altura 925 m.

Km. 2’2, corba del Torrent del Pou. En aquest punt, però en el torrent de sota la carretera, hi ha el pont romànic Vallonga que va ser desmuntant del seu lloc original com a conseqüència de la construcció de l’embassament de la Llosa del Cavall.

Km. 2’5, a la dreta queda l’esglesiola romànica de Sta. Creu d’Ollers.

Restaurada entre el 1948-1950 havia estat església parroquial amb cementiri d’aquest veïnat i era conegut com el barri de la Sta. Creu.

Als seus voltants, molt ben urbanitzats, inviten al descans. Darrera l’absis hi ha una curiosa font feta amb pedra tosca.

Passada aquesta església la carretera davalla i es té una bonica vista panoràmica del retallat poble de Sant Llorenç de Morunys amb la serra de Busa al fons.

Km. 3’1, desviament a la dreta per anar al càmping Morunys i uns cent metres més endavant deixar a l’esquerra la pista que es dirigeix a les cases dels Plans i les Tragines on, als seus voltants, hi ha la capella romànica de Sta. Magdalena.

La carretera marxa en direcció nord i presenta una bonica panoràmica de la serra del Verd en la que es poden distingir d’esquerra a dreta el Cap del Verd, Prat d’Aubes, el coll dels Tres Collets i finalment a la dreta el Cap d’Urdet.

Km. 3’6, es deixa a l’esquerra la pista que porta a les cases de les Nogueres i els Pasqüets.

La carretera ressegueix planera aquesta costa que combina els camps de dall amb el bosc de pi roig deixant el riu Cardener enfonsat a la dreta.

Km. 4’4, cartell indicador d’entrada al terme municipal de La Coma i La Pedra. Seguidament, després d’una corba apareixen al fons ensotades al peu del riu les cases del veïnat de La Gafa.

Abans de creuar el riu Cardener,  a l’altre costat del riu hi ha un vell edifici en runes que passarà a la història per haver acollit a principis de segle en el seu interior la primera fàbrica tèxtil moguda amb energia hidràulica de la província de Lleida.

Ara, creuarem el riu Cardener, mentre voregem el riu Mossoll a la nostra dreta.

Uns metres més amunt d’aquest edifici hi ha l’aiguabarreig dels rius Cardener, procedent del proper poble de La Coma i del Mossoll que aglutina les aigües de la vessant sud de la serra del Verd.

Km. 5’6, la carretera creua el riu Cardener i seguidament  cruïlla a la dreta per anar a La Pedra i a la Font Puda.

Seguir per aquest desviament. Primerament arribar-se fins el petit nucli de La Pedra  (905 m. d’alçada)(Km. 6,6) on destaca l’encimbellada església dedicada a Sant Sadurní. És un lloc molt tranquil i pintoresc.

Ara, arribarem a la Font Puda

Seguidament refer aquest tram de carretera i arribar-se fins a la font Puda, d’aigües sulfuroses (km. 8’1). Neix dins d’una petita edificació. A l’estiu molta gent posa les cames dins d’una bassa adjunta aprofitant les qualitats curatives d’aquesta aigua. Aquesta font va ser el motiu que va atraure els primers turistes a la Vall de Lord a mitjans del passat segle. Al voltant d’aquesta font també hi ha una petita àrea de pic-nic.

Tornar a la carretera principal i seguir en direcció a La Coma.  A l’esquerra apareix l’alta vessant oriental de la serra del Port del Comte en la que es distingeixen de sud a nord les zones del Querol i de l’Estivella.

Ja som a La Coma.

Km. 10’4, s’arriba al poble de La Coma (1.006 m.). Amb uns 150 habitants és el municipi situat més al nord de la Vall de Lord. Bellament emplaçat a l’esquerra del jove riu Cardener està format per costeruts i típics carrers pels que dóna gust passejar-hi. Hi destaca l’església parroquial dedicada a Sant Quirze de construcció no massa llunyana. Conserva en la seva porta els ferros forjats de la primitiva església situada prop del cementiri esmentat abans.

Es tracta, a l’igual que Sant Llorenç de Morunys, d’un municipi dedicat bàsicament al turisme. De fet tota l’estació d’esquí i urbanització del Port del Comte pertany a aquest municipi.

Al centre del poble hi ha un bon aparcament i a la seva vora un mapa de carreteres pot ser d’utilitat en cas de dubtes.

Km. 10’6, a la dreta hi ha el complexa esportiu de les piscines municipals. Des d’aquest indret es té una bona perspectiva del nucli antic d’aquest esglaonat poble.

Km. 11’5, hostal Fonts del Cardener i tot seguit desviament a l’esquerra per anar a les properes fonts del Cardener que es troben a uns 300 m.

Ja hem arribat a les Fonts del Cardener

A l’entorn de les fonts hi ha una àrea recreativa amb taules i bancs de fusta. Aparcar el cotxe i acabar d’apropar-se a peu per un ben marcat camí tot esclotant la remor de l’aigua acabada de néixer de les entranyes de la terra. Aquest indret és molt visitat sobretot a l’estiu degut a la seva frescor. Val molt la pena fer-hi una visita.

Un cop visitades les fonts, refer el mateix camí per tornar a Sant Llorenç o bé a Cal Marti.

Si volen veure més rutes per l’entorn de La Vall de Lord, poden visitar el nostre Blog .