fbpx

Blog

7 Mai

Ruta al Santuari de Lord

Excursió per visitar el santuari que dóna nom a la Vall de Lord. Excursió molt recomanable.

Aquesta ruta fins al Santuari de Lord, té un temps efectiu de marxa de 2 hores si es fa des de Sant Serni o de Cal Marti , I Si es comença a caminar des del aparcament del Santuari, el temps serà d’uns 50 minuts.

Començarem a l’ermita de Sant Serni i llavors seguirem el camí asfaltat cap a la dreta. Després de ½ Km. es passa un túnel i després de 1’5 km. s’acaba el camí asfaltat en una placeta (si aquest tram es fa a peu des de Cal Marti es tarda aprox. 35 minuts).

En aquest punt comença el Grau de St. Llorenç, el més important dels que pugen a la mola de Lord tot seguint les estacions del Via Crucis.

Ferma i fatigosa pujada per un grau molt ben conservat i que a mida d’anar fent petites llaçades va guanyant altura ràpidament oferint cada vegada una vista més àmplia de la serra del Port del Comte i dels Tossal del Codó.

15 minuts. En una corba del grau gran vista panoràmica sobre l’embassament de la Llosa del Cavall i de la serra de Busa. Hi ha una barana de ferro per protegir a la gent de la cinglera.

Ja som al cap d’amunt del Grau

5 minuts. S’arriba a dalt del grau (1.180 m.). A l’esquerra hi ha un vell canó, en record d’antigues guerres que acabaren destruint el santuari, i a la dreta una petita capella dedicada a St. Pere Màrtir.

Darrera d’aquesta capella hi ha la caseta del cable que utilitzen la gent que viu o treballa al Santuari per pujar i baixar els materials des de l’aparcament dels vehicles.

Val la pena acabar de pujar al proper turonet, que és el punt més alt de la mola, que queda a l’esquerra del final del grau per contemplar una àmplia vista cap els quatre punts cardinals.

3 minuts. Després de passar per una bonica carrerada de rocs s’arriba a l’era del Santuari de Lord. Si l’edifici és tancat es pot trucar el timbre del costat de la porta i demanar la visita.  Hi viu una petita comunitat religiosa que té cura del santuari. També hi ha la possibilitat de comprar records i de beure aigua fresca amb càntir.

La tornada normal és pel mateix lloc per on s’ha pujat, però hi ha una altra opció.

Tornada pel grau de Sant Jaume (recomanable per a persones acostumades a caminar per la muntanya) .

Un cop visitat el santuari, seguirem per un camí que en descens creua una porta d’un tancat per evitar el pas del bestiar al costat mateix de l’edifici que es troba adjunt al santuari. Tornem a tancar la porta!.

Es segueix baixant per un bonic i ben marcat camí que en direcció sud va perdent altura progressivament envoltat de camps, alguns conreats per la gent del santuari. Val la pena girar-se i observar la bonica silueta de les edificacions que formen el conjunt del santuari.

5 minuts. S’arriba gairebé al límit del cingle en un indret envoltat d’alzines. Trobem la capella de Sant Jaume, recentment restaurada aquest any. Val la pena arribar-se fins arran del cingle per contemplar la impressionant vista de la vall del Cardener amb la casa de Sollort en un replà inferior i la presa de l’embassament un xic a la dreta. A l’altre costat de l’embassament es veu la nova carretera que uneix la Vall de Lord amb Solsona.

Un cop feta aquesta petita marrada cal tornar a la capella de Sant Jaume doncs en ,aquest punt comença el Grau de Sollort, de menor importància que el de St. Llorenç però no mancat d’espectacularitat.  El grau de Sant Jaume era el pas obligat per aquelles persones que procedien de les Cases de Posada i de la zona de Busa. Aquí és veu clarament el treball tenaç dels nostres avantpassats per superar els accidents naturals.

Començarem el Grau de Sant Jaume

10 minuts. en una corba del camí, comença a la dreta un camí poc marcat que es dirigeix cap les balmes del Verger, situades en un relleix del cingle. És aconsellable fer-hi una visita doncs a part de les belleses naturals de les pròpies balmes, l’indret és un balcó privilegiat sobre l’embassament, el pla de Les Cases i la serra de Busa.

Un cop feta la visita cal retornar al camí principal pel mateix lloc. El camí del grau continua baixant.

3 minuts. Cruïlla de camins. El de la dreta, que continua baixant i que està marcat amb pintura groga ens portaria a la casa de Sollort.  No s’ha de seguir aquest camí si no que cal prendre el que continua recte en lleugera pujada i pel costat del cingle.

El camí segueix tota l’estona pel peu del cingle de la vessant de llevant de la mola de Lord fent petites pujades i baixades. Vegetació exuberant i variada en aquest amagat racó.

12 minuts. Després d’un curt tram molt pendent es surt a una pista forestal. Seguir recte en direcció nord. Als cinquanta metres es travessa una porta metàl·lica que barra el pas als vehicles.

2 minuts. S’arriba de nou a l’aparcament dels vehicle al final de la carretera, lloc on comença el grau de Sant Llorenç.

Grau de Sant Llorenç

A partir d’aquí la tornada es fa pel mateix lloc que l’anada, és a dir, seguint la carretera asfaltada.

35 minuts. S’arriba de nou a Sant Serni o bé a Cal Marti.

Ruta per descobrir un dels racons més estimats de la Vall de Lord. Podem fer-ho amb una aproximació amb cotxe ( i estalviarem una horeta de caminada) o bé caminant des de Sant Serni o bé des de Cal Marti.